Kleskjedene bidrar til dyretortur

Norske klesbutikker kjøper inn masse klær som inneholder ull fra sau.

Det skjæres biter av lammene uten bedøvelse.

Disse metodene forsvarer næringen med disse ord;

Vi gjør dette for å forebygge parasittskaden,derfår fjerner bøndene rett og slett to flak av huden på sauen der den er mest utsatt – helt uten bedøvelse.

Dette er kynisk og svært brutalt ovenfor sauene samt for De av forbrukerne som intet aner noe.

Ullindustriens unnskyldning i Australia er at bedøvelse er «praktisk umulig» fordi det dreier seg om så mange sauer, men en utfasing av praksisen skal være i emning.

Dette viser at størst mulig pengefortjenneste er det som teller.

-Ulla fra de mange australske verstinggårdene utgjør en stor andel av markedet som også leverandørene av klær i populære butikkkjeder i Norden opererer i. Da gravejournalistene i TV4 spurte 19 svenske kjeder om deres kontrollrutiner, viste det seg at ingen av dem kunne avkrefte at de selger ull fra skamferte dyr.

Blant dem var Hennes & Mauritz, Lindex, Kapp-Ahl, JC, Cubus, Åhlens og Polaren och Pyret.

I Norge er situasjonen tilsvarende i klesbutikkene, og klær laget av «blodig» ull har blitt solgt i stor skala blant annet i Cubus-kjedens rundt 130 butikker i hele landet.

Dette beviser nok en gang at i tilegg til å utnytte billig arbeidskraft i den tredje verden,er ikke klesbransjen snauere med å bruke ull fra sau som er først torturert for pelsens flotte kvalitet bla.

- Da Cubus konsernet ble kontaktet av de svenske journalistene oppdaget vi at Cubus hadde en del produkter lagd av ull fra leverandører som bruker denne praksisen. Det var vi rett og slett ikke klar over, og den aktuelle grosissten, som var en av de største, har nå gjort det klart at den ikke vil ha noe med mulesing å gjøre og kutter båndene til disse selskapene, sier pressetalsmann Ole Jakob Ytterdal i Varner-gruppen til Dagbladet.no.

Selvfølgelig viste dere ikke det,siden Cubus konsernet tenker penger masse penger.
Hvordan kan vi forvente av et slikt stort og opptatt konsern også skall ha tid til å sjekke hvordan deres produkter blir fremstilt,før vi Uvitende Nordmenn kjøper klær til oss og våre barn?

Hør på denne avslørende og naive utalelsen:

Warner eier kjedene Dressmann, Bik Bok, Carlings, Cubus, Volt, Solo, Vivikes, Wearhouse, Wow og Urban.

Ytterdal bedyrer at konsernet gjør sitt ytterste for å håndheve etiske retningslinjer, men vedgår at han ikke kan gi noen garanti for at den uønskede ulla havner i norske butikker.

- Vi har ikke fått svar fra alle de andre leverandørene ennå. Uavhengig av de tilbakemeldingene er dessverre ikke bransjen lagt opp slik at det er mulig for oss å ha kontroll i alle ledd, sier informasjonssjefen, som medgir at Varner og konkurrentene har en vei å gå.

Dette beviser at de ikke har kontroll eller akter å boikotte ull fra disse ullprodusentene,noe som ville garantert oss norske forbrukere et dyrevelferdsprodukt.

Til slutt i repotasjen:

H&M aner ikke omfanget
Hennes & Mauritz har forsøkt å komme den kritiske tv-dokumentaren i forkjøpet, og uttaler at kjeden «like etter årsskiftet» har innført et tillegg til sin etiske policy om at produsenter som bruker mulesing fra nå av er uønsket i klesgigantens portefølje.

Men samtidig vedgår også H&M at de ikke vet hvor mange av plaggene de selger i dag som inneholder merinoull fra Australia.

- Det som vises i Kalla Fakta-dokumentaren er naturligvis ikke akseptabelt. Det er kjempeviktig for Hennes & Mauritz at dyr ikke behandles ille, sier pressetalskvinne Anna Berger ved kjedens hovedkontor i Stockholm til Dagbladet.no.

Også hun viser til de mange leddene i klesproduksjonen som begrunnelse for at det ikke finnes noen fullstendig liste over fy-leverandører.

-Vi har over 700 ulike leverandører i Europa og Asia som igjen har sine underleverandører. Spinneriene blander ull av forskjellig kvalitet, og derfor vet vi faktisk ikke om vi har den omtalte ullen i våre produkter. Trolig har vi det, fordi Australia er en av verdens største eksportører, sier Berger.

Ifølge henne har H&M nå startet arbeidet med å innhente garantier fra sine samarbeidspartnere om at de har boikottet australsk ull.

- Dette er en ny beslutning, så det vil ta en stund før slike garantier foreligger, konstaterer pressetalskvinnen.

Flott at noe gjøres,men dette betyr at klesbransjen har gitt F…..leeeeeeeeenge.
Tror uansett bransjen aventer stormen og fortsetter samme løpet………..money money
vh.Carl Andreas Hope Rydsaa

Vist 157 ganger. Følges av 1 person.
Annonse